jadual perlawanan liga super 2011

Friday 22 April 2011

LEGASI

15 Julai 2008, Ahmad Basri Akil kembali menemui Sang Pencipta. Pemergian beliau merupakan kehilangan besar buat bolasepak Malaysia tetapi legasi beliau kekal. Kedah muncul juara treble sekali lagi pada 2008, sekaligus mencatat pencapaian Double Treble (pencapaian yang tidak bisa dicapai untuk tempoh 100 tahun lagi mengikut kata Radhi Mat Din). Penghujung musim, FAM menghukum Kedah berserta Marlon Alex James, Bernard Huggins dan Nelson San Martin dengan mengharamkan pemain import atas alasan ia menjejaskan pembangunan bolasepak Malaysia. Tetapi yang sebenarnya negeri-negeri kesayangan Sultan Bola tidak mampu membayar khidmat pemain import kerana banyak songlap duit.
Dato’ Paduka Haji Ahmad Basri Akil ialah legenda sebenar bolasepak Malaysia, selayaknya menerima gelaran Dato’ Paduka dan dipahat namanya dalam Hall of Fame bolasepak Malaysia. Tetapi seperkara yang perlu kita fikirkan, kenapa sepanjang hayatnya kita tidak meletakkan beliau sebagai peneraju FAM dan bolasepak Malaysia sekaligus mengubah nasib bolasepak kita?
“Saya memang gembira demi Hijau Kuning walaupun jasa tidak dikenang lagi” – Allahyarham Dato’ Paduka Haji Ahmad Basri Akil
AL-FATIHAH UNTUK ALLAHYARHAM DATO' PADUKA HAJI AHMAD BASRI AKIL DAN JARI TENGAH UNTUK FAM.

No comments:

Post a Comment